Move to Canada!

Blog door Marco van Rooij

Na het eerste debat tussen Donald Trump en Joe Biden was ‘move to Canada’ een extreem populaire zoekterm op Google. Wie dat debat gezien heeft zal dit begrijpen… Dit deed me denken aan iets wat ik ooit geleerd heb van één van mijn managers: Je leert een bedrijf pas kennen als je weg gaat!

Allereerst het debat in Amerika: De Amerikaanse media omschreven dit als het meest gênante en ook meest agressieve debat dat er ooit in de geschiedenis gevoerd is in Amerika. Normaal roepen media een winnaar uit na het debat maar hier was de conclusie dat er vooral een verliezer was, namelijk de Amerikaanse kiezer. En die hebben dus ook gereageerd met een massale zoektocht op Google naar de mogelijkheden om te verhuizen naar Canada.

Hoewel het de vraag is of dat een oplossing is, zien we dit ook vaak binnen recruitment. Een kandidaat is niet op zoek naar een nieuwe kans (Canada) maar wil vooral weg uit zijn huidige situatie (Amerika) die roept om onvrede. De keren dat ik iemand gesproken heb die vooral kan vertellen waarom die weg wil ergens en wat die niet wil zijn ontelbaar. De keren dat ik iemand spreek die precies weet wat hij wil is een stuk zeldzamer. Dat baart mij vaak zorgen.

Het is namelijk mijn rol om iemand voor te stellen bij een opdrachtgever en dat iemand daar dan ook gelukkig is en met plezier naar zijn werk gaat. Dat is een stuk moeilijker bij iemand die vooral ‘weg’ wil zonder te weten waar naartoe. Dat is ook mijn gevoel bij het debat in Amerika. Is Canada wel de oplossing? Of moeten ze het in Amerika dichter bij huis zoeken?

Daarin had mijn manager destijds ook gelijk. Ik wilde ook weg maar achteraf miste ik toch echt wel bepaalde zaken. Ik had zeker geen spijt maar ik weet ook wel dat ik niet de juiste motivatie had. Zit jij ook met zo’n gevoel? Kom eens sparren met mij of mijn collega’s van RSG. We hebben alle ervaring en kunnen je misschien helpen om in ieder geval al een beter beeld te krijgen bij wat je wilt. Ik denk dat het goed is als je dat doet, voordat je naar jouw ‘Canada’ gaat verhuizen!

 

Meer over Marco van Rooij
Marco van Rooij is een bedrijfseconoom die na jaren in de finance te hebben gewerkt, merkte dat hij meer voldoening haalde om iemand te laten renderen en groeien. Hierdoor maakte hij de overstap naar recruitment met de focus op finance. Dit geeft hem de kans om financials elke dag te laten groeien in hun rol of de overstap te laten maken naar een rol waarin ze meer voldoening hebben.

Lees ook

Hoe houd jij je financiële medewerkers binnenboord, gemotiveerd en betrokken?

In het verleden had Dufry te maken met veel verloop binnen het...

Lees meer

Maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen finance

Kirsten Vermeulen heeft begin dit jaar haar studie bedrijfseconomie afgerond en vond...

Lees meer

Over RSG

RSG is een Interim-, Advies- en Recruitmentbureau op het gebied van Finance...

Lees meer